FTF Zasady gry Fantasy Top Football

Formuła gry

W Fantasy Top Football zakładasz wirtualną drużynę, do której wybierasz prawdziwych piłkarzy. W zależności od tego, jak ci piłkarze zagrają w rzeczywistych meczach, będą zdobywać punkty dla Twojej drużyny. Cała zabawa polega na tym, żeby do składu wybierać tych zawodników, którzy w kolejnych spotkaniach zagrają najlepiej. Jeśli znasz się na piłce nożnej, wykorzystaj swoją wiedzę, zapisz się do gry, zostań najlepszym managerem i zdobądź nagrody!

Powrót do góry!

Opis rozgrywki

Gdy już założysz drużynę, w każdej kolejce kompletujesz skład (w ramach wirtualnego budżetu 100.0 mln i ograniczenia liczby piłkarzy z jednego zespołu) z prawdziwych zawodników, których kluby grają mecze w takich rozgrywkach jak Liga Mistrzów, Premier League, Bundesliga, Primera Division, Serie A czy Ligue 1. Wybór piłkarzy w każdej kolejce jest tylko spośród 6 najciekawiej zapowiadających się meczów! Oprócz tego wybiera się podstawową 11, ustawienie drużyny i jej kapitana, który punktuje podwójnie.

Następnie odbywają się prawdziwe mecze, a "Twoi" piłkarze zdobywają dla Ciebie punkty zgodnie z zasadami punktacji. I na tym polega największa frajda gry! Możesz wygrywać w klasyfikacjach drużyn, managerów (gdzie liczy się dorobek wszystkich Twoich piłkarzy w drużynie, łącznie z ławką rezerwowych), rywalizować w ligach prywatnych czy zdobywać punkty dla swojego ulubionego klubu piłkarskiego, a nawet własnego kraju!

Fantasy Top Football to gwarancja piłkarskich emocji na najwyższym poziomie!

Powrót do góry!

Punktacja

Piłkarze zdobywają punkty na podstawie rzeczywistych osiągnięć, dokonanych w prawdziwych meczach. Dlatego istotne jest, aby orientować się, którzy zawodnicy mają największe szanse na udany występ w zbliżającej się kolejce. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nie nagradzamy za wrażenia estetyczne – jeśli piłkarz zagrał poprawny mecz, ale nieokraszony liczbami, nadal zdobędzie niewiele punktów. Należy stawiać na zawodników zdobywających konkretne bonusy: gole, asysty albo czyste konta. Dokładna punktacja za osiągnięcia prezentuje się następująco:

Osiągnięcie Bramkarz Obrońca Pomocnik Napastnik
Występ 60 min i więcej 2 PKT 2 PKT 2 PKT 2 PKT
Występ do 60 min 1 PKT 1 PKT 1 PKT 1 PKT
Gol 8 PKT 6 PKT 5 PKT 4 PKT
Asysta 6 PKT 4 PKT 3 PKT 3 PKT
Asysta+ 3 PKT 2 PKT 2 PKT 2 PKT
Czyste konto * 4 PKT 4 PKT 1 PKT 0 PKT
Stracona bramka drużyny * ** -1 PKT -1 PKT 0 PKT 0 PKT
Bramka samobójcza -2 PKT -2 PKT -2 PKT -2 PKT
Karny wywalczony 2 PKT 2 PKT 2 PKT 2 PKT
Karny spowodowany -2 PKT -2 PKT -2 PKT -2 PKT
Karny przestrzelony -2 PKT -2 PKT -2 PKT -2 PKT
Karny obroniony 5 PKT 5 PKT 5 PKT 5 PKT
Żółta kartka -1 PKT -1 PKT -1 PKT -1 PKT
Czerwona kartka -3 PKT -3 PKT -3 PKT -3 PKT

Seria rzutów karnych (w przypadku remisu po 120 minutach gry) nie jest wliczana do punktacji!

Szczegóły dotyczące terminu "Asysta+" zostały określone w Regulaminie (p. VI, ust. 6f).

* Piłkarz musi rozegrać co najmniej 60 minut meczu.

** Piłkarz nie traci punktów za utratę pierwszej bramki przez jego drużynę.

Powrót do góry!

Ligi prywatne

Liga prywatna to Twoja własna klasyfikacja drużyn, do której możesz zapraszać dowolne osoby – znajomych, grupy zainteresowań albo wszystkich chętnych. Każdy manager może posiadać jedną ligę prywatną. Wszystkie ligi rywalizują ze sobą w klasyfikacji lig.

Zakładanie ligi prywatnej

Aby założyć własną ligę prywatną, należy przejść do zakładki „Ligi prywatne”, a następnie skorzystać z przycisku „Załóż ligę prywatną”. Tutaj czekają trzy opcje:

  • wybór nazwy ligi prywatnej,
  • widoczność kodu do ligi (odznaczenie tej opcji spowoduje, że kod dostępu do ligi nie będzie widoczny publicznie),
  • opis ligi (opcjonalnie).

Po wypełnieniu powyższych pól należy nacisnąć przycisk „Załóż ligę prywatną” i gotowe!

Dołączanie do lig prywatnych

Dołączanie do ligi jest równie proste jak jej zakładanie. Wszystko, czego potrzeba, to kod dostępu do wybranej ligi (można go znaleźć w zakładce „Klasyfikacje” – „Klasyfikacja lig prywatnych”). Nie ma możliwości dołączenia do ligi z ukrytym kodem, o ile jej administrator nie poda go dobrowolnie w inny sposób.

Posiadając już kod dostępu, należy przejść w zakładkę „Ligi prywatne”, przepisać go lub wkleić, a następnie kliknąć „Dołącz!”. Jeśli wszystko poszło dobrze, liga powinna pojawić się na liście poniżej.

Jak punktują ligi?

Wynik punktowy każdej ligi to suma wyników punktowych wszystkich kolejek ligi, gdzie w każdej kolejce punktuje najlepsze (patrząc na klasyfikację generalną) 10 drużyn w lidze.

Ponadto, jeżeli drużyna dołączyła do ligi po upływie deadline'u kolejki, jej zdobycze punktowe sprzed tej kolejki nie wliczą się do dorobku punktowego ligi.

Przykład: Trwa 3. kolejka. Drużyna dołącza do ligi. Oznacza to, że wynik punktowy drużyny ma wpływ tylko na trzecią (oraz następne) kolejkę, natomiast nie ma wpływu na wynik ligi z 1. i 2. kolejki.

Dlatego warto dołączać do lig prywatnych jak najwcześniej!

Powrót do góry!

Rejestracja

Aby dołączyć do rywalizacji, należy założyć konto na naszym portalu. W tym celu przechodzi się do strony głównej, gdzie wybiera się opcję „Zarejestruj się”.

Jeśli grałeś wcześniej w Fantasy EURO U21, to nie musisz się rejestrować!
Wystarczy, że zalogujesz się, klikając tutaj!
Jeśli nie pamiętasz hasła, możesz skorzystać z opcji Odzyskiwania hasła.

Do rejestracji potrzeba jedynie Twojego adresu e-mail (np. adam.kowalski@poczta.pl) oraz podania hasła do portalu (nie hasła e-mail). Hasło musi zawierać minimum 8 znaków, w tym jedną cyfrę.

Deklaracja gry o nagrody

Dodatkową opcją podczas rejestracji jest deklaracja udziału w walce o nagrody. Aby włączyć się do rywalizacji o nie, trzeba udostępnić swoje dane osobowe (jest to dobrowolne, ale niezbędne by grać o nagrody): imię, nazwisko i e-mail do przelewu poprzez PayPal. Aby odblokować te pola, zaznacza się opcję „Chcę grać o nagrody” podczas rejestracji.

Uwaga! Deklarację walki o nagrody można uzupełnić tylko do deadline'u 12. kolejki! Po tym czasie nie będzie można zadeklarować chęci gry o nagrody. Ponadto, osoby, które podadzą fałszywe dane, nie będą upoważnione do otrzymania nagród.

Aby uzupełnić dane osobowe już po rejestracji, należy się zalogować, użyć opcji Ustawień Konta (w prawym górnym rogu), a następnie wybrać „Profil”. Tam można znaleźć ustawienia tych danych, a także opcję zmiany hasła. Uzupełnienie danych osobowych do 12. kolejki jest jednoznaczne z wyrażeniem chęci rywalizacji o nagrody. Warto więc to zrobić!

Dane użytkowników gromadzimy tylko w celach związanych z konkursem.

Powrót do góry!

Zakładanie drużyny

Po rejestracji, przy pierwszym logowaniu pojawia się okno utworzenia managera. Na tym etapie należy:

  • podać swój pseudonim w grze (będzie wyświetlał się w klasyfikacjach konkursowych),
  • wybrać zespół, któremu się kibicuje,
  • kraj, z którego się pochodzi,
  • zaakceptować regulamin konkursu.

Po spełnieniu tych warunków i kliknięciu „Zostań managerem”, następuje przejście do etapu drugiego, w którym należy podać nazwę swojej drużyny. Klikamy „Załóż drużynę” i gotowe!

Powrót do góry!

Ustawianie składu

Aby kupić piłkarzy do swojej drużyny należy skorzystać z opcji „Transfery”.

Budżet i lista transferowa

Do wydania w każdej kolejce jest 100 (zgodnie z wykazem kolejek) wirtualnych milionów na 15 piłkarzy, których drużyny rozgrywają swoje spotkania w kolejce. Piłkarze posiadają ceny o różnej wysokości, adekwatne do ich reputacji i umiejętności. Budując skład kupuje się 2 bramkarzy, 5 obrońców, 5 pomocników i 3 napastników, z czego do gry wystawia się podstawową jedenastkę i czterech rezerwowych.

W każdej kolejce jest określony limit piłkarzy z jednej drużyny (zgodnie z wykazem kolejek), którego nie można przekroczyć.

Wyjściowa „11” i rezerwowi

Opcja „Ustaw składy” przenosi do ustawień składu (pierwszego) zespołu na najbliższą kolejkę. Tutaj wybiera się podstawową „11”, formację oraz kapitana zespołu i jego zastępcę.

W podstawowej jedenastce musi znajdować się 1 bramkarz oraz minimum: 3 obrońców, 2 pomocników i 1 napastnik. Formacja zespołu zmienia się automatycznie wraz z przenoszeniem zawodników między wyjściowym składem a ławką rezerwowych (wykorzystując strzałki przy piłkarzach).

Rezerwowi zdobywają punkty dla Waszego zespołu, jeżeli któryś z zawodników wyjściowej jedenastki nie wystąpił w swoim meczu.

Nowość! Kolejność piłkarzy na ławce rezerwowych ma znaczenie!

Kapitan i zastępca kapitana

Kapitan to zawodnik, który zdobywa dla drużyny podwójną liczbę punktów w kolejce. Zastępca kapitana punktuje podwójnie w sytuacji, gdy kapitan nie wystąpi w swoim meczu.

Kapitanem ani zastępcą kapitana nie mogą być piłkarze rezerwowi. Nie może być też nimi ten sam piłkarz.

Zapisywanie zmian

Ważne! Wszystkie zmiany i transfery zapisuje się na koniec przyciskiem „Zatwierdź zmiany”. Niezatwierdzenie zmian spowoduje niezapisanie końcowych ustawień (będzie to jednak widoczne w prawym górnym rogu ekranu, gdzie data ostatnich zmian będzie podświetlona na czerwono)!

W przypadku niezadowolenia ze zrobionych zmian, można skorzystać z opcji „Cofnij zmiany”, która przywróci skład do stanu z ostatniego zatwierdzenia.

Po pomyślnym zatwierdzeniu zmian drużyna jest gotowa do gry. Pozostaje trzymać kciuki za swoich zawodników w prawdziwych meczach. Powodzenia!

Powrót do góry!